Liga od kuchni: Media społecznościowe

16.10.2015
Jak to mówią "jeżeli nie ma Cię na Facebooku, nie żyjesz". I chociaż jest w tym stwierdzeniu sporo przesady, to jednak nie da się ukryć, że dobrze zarządzane profile, fanpejdże, konta na portalach społecznościowych stanowią dzisiaj mega mocne narzędzie w rękach klubów sportowych. Czy śląskie zespoły wykorzystują je w wystarczającej i należytej części?
Piast Gliwice - klub śmiało może być stawiany za wzór w zakresie aktywności, treści oraz sposobu zarządzania swymi społecznościowymi kanałami. Facebookowy fanpejdż „Piastunek” żyje jak mało który. Codziennie pojawia się na nim po kilka postów, zazwyczaj obfitujących w odnośniki do newsów na stronie klubowej, czy też do filmików umieszczanych na oficjalnym kanale Piasta w serwisie You Tube. Życiem tętni również klubowe konto na Twitterze, gdzie możemy znaleźć między innymi bieżące relacje z występów zespołu, „wyćwierkiwane” oczywiście już podczas trwania ligowych spotkań. Ogólnie całość sprawia bardzo pozytywne wrażenie, widać że zajmują się tym ludzie, mający pojęcie o tzw. social mediach. Odzwierciedla się to w olbrzymiej aktywności osób – kibiców komentujących doniesienia z Okrzei, przekazywanych chociażby za pośrednictwem Facebooka.

Górnik Zabrze - konto na Facebooku robi wrażenie. Codziennie jest przynajmniej kilka różnorodnych wpisów. Nie są to tylko odnośniki do wiadomości ze strony oficjalnej, ale również grafiki, galerie, czy konkursy z nagrodami. Nie brakuje również filmów. Przed każdym meczem zakładane jest wydarzenie, do którego mogą dołączać kibice. Efektownie wygląda także liczba użytkowników - blisko 124 tysiące. Górnik jest też na Twitterze (blisko 7 tysięcy obserwujących). Tutaj najwięcej jest linków do strony oficjalnej, a w czasie meczu informacji o bramkach i najważniejszych sytuacjach. Sporo zdjęć z życia drużyny (ale nie tylko - ostatnio były nawet fotki z reprezentacji) jest na klubowym Instagramie (ponad 3,5 tysiąca użytkowników). No i oczywiście klubowa telewizja na YouTube, ale to już standard we wszystkich klubach. Podsumowując - w mediach społecznościowych jest bardzo dobrze.

GKS Katowice - klub przez wielu kibiców, dziennikarzy, ale i specjalistów od marketingu czy mediów społecznościowych uważany za jeden z najlepszych w kraju. Obecny praktycznie we wszystkich topowych mediach społecznościowych - na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Na każdym z tych profili pojawia się bardzo dużo informacji i zdjęć. Oprócz tego klub w mediach społecznościowych przeprowadza relacje live z meczów, czaty z piłkarzami czy prezentuje ciekawe video, takie jak wywiady czy kulisy meczu. W przeciwieństwie do wyników sportowych, dział medialny GKS-u Katowice zasługuje na najwyższą ocenę

Ruch Chorzów - na klubowym profilu na Facebooku wiele się dzieje, codziennie znajdziemy tam kilka mniej lub bardziej interesujących wpisów, ale fani "Niebieskich" mogą być na bieżąco. Ruch ma ponad 112 tys. polubień, co jest wynikiem całkiem przyzwoitym. Twitterowy profil Ruchu obserwuje ponad 5,5 tys. użytkowników, a znajdziemy na nim podobne informacje do tych z "fejsa". Na klubowym Instagramie również sporo się dzieje. Znajdziemy tam galerie z spotkań Ruchu, filmiki z dopingiem kibiców, kulisy spotkań. Trzeba dodać, że oficjalne profile klubowe mocno wspiera strona niebiescy.pl, która jest wszędzie tam, gdzie są piłkarze i kibice Ruchu. To połączenie sił sprawia, że w mediach społecznościowych "Niebieskich" trzeba ocenić bardzo dobrze

Podbeskidzie Bielsko-Biała - klub posiada konta na najważniejszych portalach społecznościowych. Wpisy na Facebooku jak i na Tweeterze pojawiają się często, ale nie można powiedzieć, że codziennie coś ciekawego się na temat zespołu pojawi. Podobnie wygląda aktywność na oficjalnej stronie internetowej. Zazwyczaj pojawiają się tam wpisy dotyczące tego jak dojechać na mecz, kto poprowadzi nadchodzące spotkanie "Górali" bądź też zapis konferencji pomeczowej. Coraz lepiej za to wygląda telewizja klubowa, która systematycznie nagrywa ciekawe materiały na temat zawodników, trenerów czy rozegranych spotkań.

Zagłebie Sosnowiec - podobnie jak w przypadku pozostałych klubów aktywność na "fejsie" czy Tweeterze sosnowieckiego I-ligowca jest. Nie jest jednak tak systematyczna jak w przypadku drużyn Ekstraklasy. Częściej dowiemy się czegoś z Facebooka. Tam są zamieszczane materiały ze strony internetowej oraz ciekawostki na temat drużyny. Na Tweeterze na bieżąco są podawane informacje z meczów ligowych. Ponadto Zagłębie trzeba pochwalić za bardzo prężnie rozwijającą się telewizję klubową. Zagłębie GOL zamieszcza materiały po każdym meczu. Wśród nich można znaleźć zapis rozmów trenerów z konferencji, wypowiedzi kilku piłkarzy po każdym meczu oraz skróty meczów. Trzeba również dodać, że cały materiał jest nagrywany i montowany bardzo profesjonalnie. Strona internetowa nie jest może najświeższą, ale jej obsługa jest intuicyjna, a newsy pojawiają się dość często. 

ROW 1964 Rybnik - choć to tylko drugoligowy klub, bynajmniej nie zaniedbuje swoich fanów, szczególnie tych posiadających facebookowe konta. No ale gdy marketingiem zarządza na co dzień tak obeznana w temacie osoba, jak Magdalena Figura, inaczej być nie może. Fanpejdż rybniczan jest więc aktywny, pojawiają się na nim linki do macierzystej strony klubowej, galerie zdjęć, także konkursy, a kibice „Gladiatorów” korzystają z możliwości jego obserwowania.
Nieco gorzej jest w zakresie działań ROW-u na twitterze, gdzie klub swój profil posiada, lecz niestety praktycznie z niego nie korzysta.

Polonia Bytom - zespół Jacka Trzeciaka wiecznie boryka się finansowymi problemami, nie przeszkadza to jednakże beniaminkowi drugiej ligi, w aktywnym prowadzeniu fanpejdża na „Fejsie” oraz obfitującego w materiały filmowe... kanału na You Tube.
Oba narzędzia mediów społecznościowych funkcjonują przy Olimpijskiej poprawnie, choć facebookowe konto mogłoby być w nieco większym stopniu zapełniane ciekawymi materiałami zewnętrznymi. Z drugiej strony klubowa strona niebiesko-czerwonych, choć działająca w odświeżonej wersji graficznej, także nie poraża specjalnie nadaktywnością, nie można się więc specjalnie dziwić niewielkiej zawartości fanpejdża bytomian.

GKS Tychy - klubowe konta w mediach społecznościowych znajdziemy, ale nie są one specjalnie aktywne, najwięcej się na nich dzieje w trakcie spotkań hokeistów i piłkarzy, gdyż są tam przeprowadzane relacje z boiska i lodowiska. Więcej dzieje się na stronie internetowej klubu, która niemal codziennie coś publikuje. Podsumowując - coś się dzieje, ale szału nie ma. Wiemy jednak, że klub nad tym pracuje i w najbliższym czasie bardziej się w sieci uaktywni

Rozwój Katowice - patrząc na możliwości i potrzeby klubu nie może dziwić, że Rozwój korzysta jedynie z konta na Facebooku. Konto nie należy do topowych pod względem jakości, jednak jest prowadzone regularnie, ze wszystkimi najważniejszymi informacjami. Ostatnio klub zaczął również prezentować grafiki zapowiadające nadchodzące spotkania
źródło: SportSlaski.pl
autor: własne

Przeczytaj również