Nasi na "Fejsie". Czy dają radę? [OPINIA EKSPERTA]

16.11.2016
Profile w mediach społecznościowych to w dzisiejszych czasach nieodzowny element komunikacji klubów sportowych z kibicami. Jak nasi radzą sobie na Facebooku? Całkiem dobrze!
Facebook/Górnik Zabrze
Najpopularniejszym serwisem społecznościowym jest Facebook - widać to m.in. po osobach, które lubią profile naszych klubów. "Lajków" jest zdecydowanie więcej niż obserwujących na Twitterze czy Instagramie. Standardem jest klubowa telewizja na YouTubie, coraz odważniej wkracza Snapchat, gdzie aktywny jest m.in. Piast Gliwice, ale królem jest jednak Facebook.

Najwięcej osób lubi facebookowy profil Górnika Zabrze, który ma ponad 130 tysięcy "lajków". Jak udało się dojść do takiego wyniku? Wiosną 2013 roku "Trójkolorowi" - mając ponad 25 tysięcy użytkowników - ogłosili akcję, w której za "lajki" ufundowane miały być wakacje dla podopiecznych Domów Dziecka - im więcej polubień profilu, tym więcej dzieci miało pojechać na letnie kolonie.



Zaczęto mówić o celu, jakim było 100 tysięcy polubień profilu. Pojawiły się specjalne grafiki, zdjęcia piłkarzy z charakterystycznym kciukiem i informacje o znanych kibicach (Lukas Podolski, Czesław Mozil), którzy już polubili zabrzan i zachęcali innych do polubienia. Barierę 100 tysięcy "lajków" udało się uzyskać pod koniec lipca 2014 roku. W naszym regionie jest jeszcze jeden klub, który może się pochwalić ponad 100 tysiącami fanów na Facebooku - Ruch Chorzów.

Oba te kluby nie tylko przodują pod względem liczby użytkowników, ale też jeśli chodzi o zamieszczane treści. Profile nie służą tylko do wstawiania linków do artykułów ze strony oficjalnej. - Są regularnie aktualizowane, mają świetną grafikę. Trzymają bardzo wysoki poziom - wskazuje Damian Wilpert, trener w dziedzinie wystąpień publicznych i technik sprzedaży, który prowadzi szkolenia m.in. w temacie komunikacji. - Podobnie jest z profilami GKS-u Katowice, Podbeskidzia Bielsko-Biała i Piasta Gliwice. Nieco słabiej od tych drużyn wypada GKS Tychy, ale tu też widać dużą aktywność - dodaje.
 


Dobrze wyglądają profile nie tylko klubów piłkarskich - na trzecim miejscu pod względem liczby polubień znajduje się aktualny mistrz Polski w siatkówce mężczyzn, ZAKSA Kędzierzyn-Koźle, który dobija już do "setki". - Bardzo wysoki poziom. Można wyróżnić za publikowane zdjęcia i ciekawostki - ocenia nasz ekspert. Kilkadziesiąt tysięcy "lajków" ma też Jastrzębski Węgiel. - Świetne krótkie filmy z trenerami i zawodnikami, zapraszającymi na mecz - chwali Wilpert. Znacznie mniej polubień ma beniaminek Plus Ligi, siatkarska GieKSa, która jednak systematycznie pnie się w górę rankingu, także za sprawą m.in. wrzucanych materiałów wideo.
 


Klubowi specjaliści od PR i marketingu zaczynają tworzyć nie tylko profile zespołów, ale też... klubowych maskotek. Ponad 4 tysiące "lajków" ma GieKSik. W Zabrzu co prawda profilu nie ma Jorguś, ale na "Fejsie" jest... Stanisław Sętkowski. Popularny "Leon" ostatnio pochwalił się na Fb... zdjęciem z młodości. Ponad 9 tysięcy polubień - takiej rzeszy fanów może mu pozazdrościć wiele klubów! Co prawda nie na Facebooku, ale na Twitterze prężnie działa Adler. - Klubowe maskotki to strzał w "10" pod kątem dobrego, pozytywnego marketingu - ocenia nasz rozmówca.
 
Social media to jednak nie tylko miłe wpisy i chwalenie się sukcesami. Porażka jest w sporcie rzeczą normalną i czasem trzeba poinformować (bo udawanie, że nic się nie stało jest niedopuszczalne) o przegranej czy wpadce, a wtedy często pojawiają się "hejterzy". Jak im odpowiadać? - Na komentarze warto reagować i dziękować za informacje. Odpowiedzi  powinny być krótkie i bez złośliwości, aby nie nakręcać dalszych negatywnych wypowiedzi. Przede wszystkim spokój i uprzejmość - podpowiada Wilpert.

- Jeśli wiadomości posiadają niecenzuralne słownictwo, to warto przygotować regulamin swojej strony i wtedy tego typu wiadomości można usunąć. Jeśli nie chcemy, aby nasze komentarze były widoczne dla wszystkich, to pod niechcianym komentarzem napisz odpowiedź, że informacja zwrotna została wysłana prywatnie. Komunikuj się zawsze tak, aby znaleźć rozwiązanie - kończy temat.


NAJPOPULARNIEJSZE PROFILE ŚLĄSKICH KLUBÓW
1. Górnik Zabrze 130648
2. Ruch Chorzów 124587
3. ZAKSA Kędzierzyn-Koźle 94256

4. Podbeskidzie Bielsko-Biała 45908
5. GKS Katowice 43460
6. Jastrzębski Węgiel 43035
7. Polonia Bytom 35971
8. Piast Gliwice 24382
9. GKS Tychy 23176

10. ROW Rybnik (żużel) 14123
11. GKS 1962 Jastrzębie 11841
12. Odra Opole 11442

13. Rozwój Katowice 9261
14. BKS Profi Credit Bielsko-Biała 7453
15. ROW Rybnik 7281
16. GKS Katowice (siatkówka) 6671
17. Gwardia Opole 6581
18. NMC Górnik Zabrze 6306
19. BBTS Bielsko-Biała 5734

autor: Adrian Waloszczyk

Przeczytaj również